Kemahiran
menulis
Objektif 1
|
Menulis secara mekanis pelbagai perkataan,frasa, dan
ayat yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata,diftong, vokal
berganding, digraf dan konsanan bergabung dengan betul serta tulisan yang
kemas dan cantik
|
Tajuk bahan
|
Cerita “kawan
yang tidak jujur”
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Bahan
cerita ini merupakan cerita tentang kawan yang tidak jujur. Cerita ini
mengandungi pelbagai frasa dan ayat yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata,diftong, vokal berganding, digraf
dan konsanan bergabung antaranya yang dikesan adalah vokal bergabung.
Contohnya, murid membaca frasa dan ayat dan mengenalpasti digraf dan konsonan
bergabung dalam cerita, kemudian menulis perkataan tersebut dengan cantik dan
kemas
|
Contoh-contoh
|
Contohnya suatu,sebuah,gua
|
Objektif 1
|
Menulis secara mekanis pelbagai perkataan, frasa, dan
ayat yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata,diftong, vokal
berganding, digraf dan konsanan bergabung dengan betul serta tulisan yang
kemas dan cantik
|
Tajuk bahan
|
Cerita Anak ikan yang suka menipu
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Bahan
cerita ini merupakan cerita tentang Anak Ikan yang suka menipu. Cerita ini
mengandungi pelbagai frasa dan ayat yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata,diftong, vokal berganding, digraf
dan konsanan bergabung antaranya yang dikesan adalah vokal bergabung.
Contohnya, murid membaca frasa dan ayat dan mengenalpasti digraf dan konsonan
bergabung dalam cerita, kemudian menulis perkataan tersebut dengan cantik dan
kemas
|
Contoh-contoh
|
Suatu,baiklah
|
Objektif 2
|
Menulis secara mekanis abjad dan perkataan dalam bentuk
tulisan berangkai dengan betul dan kemas
|
Tajuk bahan
|
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Bahan
ini merupakan tentang huruf-huruf vokal beserta contoh. Murid diminta menulis
huruf vokal yang ditayangkan oleh guru dengan kemas dan cantik
|
Contoh-contoh
|
Arnab,ikan,emak,otak,ulat
|
Objektif 2
|
Menulis secara mekanis abjad dan perkataan dalam bentuk
tulisan berangkai dengan betul dan kemas
|
Tajuk bahan
|
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
|
Contoh-contoh
|
Objektif 3
|
Membina dan menulis, perkataan ,frasa, dan ayat yang
mengandungi perkataan diftong,vokal bergabung,digraf dan konsonan bergabung
dengan serta tulisan yang kemas dan cantik
|
Tajuk bahan
|
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
|
Contoh-contoh
|
Objektif 3
|
Membina dan menulis, perkataan ,frasa, dan ayat yang
mengandungi perkataan diftong,vokal bergabung,digraf dan konsonan bergabung
dengan serta tulisan yang kemas dan cantik
|
Tajuk bahan
|
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
|
Contoh-contoh
|
Objektif 4
|
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk
berdasarkan soalan dan bahan grafik dengan betul dan tulisan yang kemas
|
Tajuk bahan
|
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Berdasarkan gambar yang diberi, murid dikehendaki
membina ayat yang menggunakan ayat
tunggal dan ayat majmuk dengan tulisan yang kemas dan cantik.
|
Contoh-contoh
|
Ayah sedang membaca surat khabar.
|
Objektif 4
|
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk
berdasarkan soalan dan bahan grafik dengan betul dan tulisan yang kemas
|
Tajuk bahan
|
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Berdasarkan gambar yang diberi, murid dikehendaki
membina ayat yang menggunakan ayat
tunggal dan ayat majmuk dengan tulisan yang kemas dan cantik.
|
Contoh-contoh
|
Halim dan Abu sedang bermain bola di padang kampung.
|
Kemahiran
mendengar dan bertutur
Objektif 1
|
Mendengar,memahami,menyebut
frasa,ayat tunggal dan ayat majmuk
dengan betul dan tepat.
|
Tajuk bahan
|
Sang
kura-kura dan belalang
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Bahan
video ini merupakan cerita tentang sang kura-kura dan belalang. Cerita ini
mengandungi pelbagai dialog antaranya yang dikesan adalah penggunaan ayat
tunggal. Contohnya, guru boleh mnyebut contoh ayat majmuk dan ayat tunggal
berdasarkan cerita.
|
Contoh-contoh
|
Ayat tunggal:Sang Kura-kura dan belalang bersahabat baik.
|
Objektif 1
|
Mendengar,
memahami, menyebut frasa, ayat tunggal
dan ayat majmuk dengan betul dan tepat.
|
Tajuk bahan
|
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Bahan
video ini merupakan sebuah cerita tentang “Kurangkan Pengambilan gula”Cerita
ini mengandungi pelbagai dialog antaranya yang dikesan adalah penggunaan ayat
tunggal. Contohnya, guru boleh menyebut contoh ayat majmuk dan ayat tunggal
berdasarkan video tersebut.
|
Contoh-contoh
|
|
Objektif 2
|
Mendengar,memahami
dan memberikan respons secara respons secara lisan atau gerak laku terhadap
arahan berdasarkan ayat perintah jenis
silaan dan ayat perintah, jenis larangan dengan betul
|
Tajuk bahan
|
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Bahan
video ini merupakan sebuah cerita tentang “Jangan Biar Orang Lain
Mempengartuhi kita”.Cerita ini mengandungi pelbagai dialog antaranya yang
dikesan adalah ayat perintah jenis silaan dan ayat perintah, jenis larangan.
Contohnya guru menyebut ayat perintah yang terdapat dalam video tersebut.
|
Contoh-contoh
|
|
Objektif 2
|
Mendengar,memahami
dan memberikan respons secara respons secara lisan atau gerak laku terhadap
arahan berdasarkan ayat perintah jenis
silaan dan ayat perintah, jenis larangan dengan betul
|
Tajuk bahan
|
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Video ini sesuai kerana terdapat ayat perintah jenis
silaan dan ayat perintah, jenis larangan yang digunakan.
|
Contoh-contoh
|
Tolong ambilkan ayah gula.
|
Objektif 3
|
Mendengar,memahami
dan memberikan respons secara respons secara lisan atau gerak laku
berdasarkan pelbagai soalan bercapah dan pesanan mengikut urutan yang betul
|
Tajuk bahan
|
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Bahan ini sesuai kerana videonya mudah difahami oleh
murid
|
Contoh-contoh
|
|
Objektif 3
|
Mendengar,memahami
dan memberikan respons secara respons secara lisan atau gerak laku
berdasarkan pelbagai soalan bercapah dan pesanan mengikut urutan yang betul
|
Tajuk bahan
|
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Bahan ini sesuai kerana videonya mudah difahami oleh
murid
|
Contoh-contoh
|
|
Objektif 4
|
Bertutur,
berbual dan menyatakan permintaan menggunakan ayat yang mengandungi kata
panggilan bagi keluarga bukan dalam kalangan keluarga asas dan kata ganti
nama diri ketiga dengan betul dalam situasi tidak formal secara bertatasusila
|
Tajuk bahan
|
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Video ini mempunyai kata panggilan di kalangan keluarga
asas.
|
Contoh-contoh
|
Ayah,ibu
|
Objektif 4
|
Bertutur,
berbual dan menyatakan permintaan menggunakan ayat yang mengandungi kata
panggilan bagi keluarga bukan dalam kalangan keluarga asas dan kata ganti
nama diri ketiga dengan betul dalam situasi tidak formal secara bertatasusila
|
Tajuk bahan
|
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Dalam video ini terdapat perbualan yang mengunakan mengandungi
kata panggilan bagi keluarga
|
Contoh-contoh
|
|
Objektif 5
|
Bercerita
tentang sesuatu perkara dan menceritakan perkara yang didengari dengan tepat
menggunakan ayat majmuk dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
|
Tajuk bahan
|
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Bahan
video ini merupakan sebuah cerita tentang “kempen anti dadah.Cerita ini
mengandungi pelbagai dialog. Contohnya murid menonton video tersebut dan
menjawab soalan-soalan yang dikemukan oleh guru.
|
Contoh-contoh
|
Apakah yang larangan yang dikemukan oleh cikgu terhadap
murid?
|
Objektif 5
|
Bercerita
tentang sesuatu perkara dan menceritakan perkara yang didengari dengan tepat
menggunakan ayat majmuk dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
|
Tajuk bahan
|
|
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
Bahan
video ini merupakan sebuah cerita tentang “keselamatan di jalan raya.Cerita
ini mengandungi pelbagai dialog dan pengajaran. Contohnya murid menonton
video tersebut dan menjawab soalan-soalan yang dikemukan oleh guru.
|
Contoh-contoh
|
Apakah nilai-nilai murni yang terdapat dalam video?
|
Laman utama perlu dimasukkan pengenalan kursus.
ReplyDeleteMinggu 2 masih kosongggggg, kenapa?