MINGGU 2


Kemahiran menulis
Objektif 1
Menulis secara mekanis pelbagai perkataan,frasa, dan ayat yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata,diftong, vokal berganding, digraf dan konsanan bergabung dengan betul serta tulisan yang kemas dan cantik
Tajuk bahan

Cerita “kawan yang tidak jujur”
Kesesuaian bahan dengan kemahiran

Bahan cerita ini merupakan cerita tentang kawan yang tidak jujur. Cerita ini mengandungi pelbagai frasa dan ayat yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata,diftong, vokal berganding, digraf dan konsanan bergabung antaranya yang dikesan adalah vokal bergabung. Contohnya, murid membaca frasa dan ayat dan mengenalpasti digraf dan konsonan bergabung dalam cerita, kemudian menulis perkataan tersebut dengan cantik dan kemas
Contoh-contoh
Contohnya suatu,sebuah,gua

Objektif 1
Menulis secara mekanis pelbagai perkataan, frasa, dan ayat yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata,diftong, vokal berganding, digraf dan konsanan bergabung dengan betul serta tulisan yang kemas dan cantik
Tajuk bahan

Cerita Anak ikan yang suka menipu
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Bahan cerita ini merupakan cerita tentang Anak Ikan yang suka menipu. Cerita ini mengandungi pelbagai frasa dan ayat yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata,diftong, vokal berganding, digraf dan konsanan bergabung antaranya yang dikesan adalah vokal bergabung. Contohnya, murid membaca frasa dan ayat dan mengenalpasti digraf dan konsonan bergabung dalam cerita, kemudian menulis perkataan tersebut dengan cantik dan kemas
Contoh-contoh
Suatu,baiklah


Objektif 2
Menulis secara mekanis abjad dan perkataan dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas
Tajuk bahan

 huruf vokal
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Bahan ini merupakan tentang huruf-huruf vokal beserta contoh. Murid diminta menulis huruf vokal yang ditayangkan oleh guru dengan kemas dan cantik
Contoh-contoh
Arnab,ikan,emak,otak,ulat




Objektif 2
Menulis secara mekanis abjad dan perkataan dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas
Tajuk bahan

Kesesuaian bahan dengan kemahiran

Contoh-contoh




Objektif 3
Membina dan menulis, perkataan ,frasa, dan ayat yang mengandungi perkataan diftong,vokal bergabung,digraf dan konsonan bergabung dengan serta tulisan yang kemas dan cantik
Tajuk bahan

Kesesuaian bahan dengan kemahiran

Contoh-contoh





Objektif 3
Membina dan menulis, perkataan ,frasa, dan ayat yang mengandungi perkataan diftong,vokal bergabung,digraf dan konsonan bergabung dengan serta tulisan yang kemas dan cantik
Tajuk bahan

Kesesuaian bahan dengan kemahiran

Contoh-contoh


  

Objektif 4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan soalan dan bahan grafik dengan betul dan tulisan yang kemas
Tajuk bahan

  
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Berdasarkan gambar yang diberi, murid dikehendaki membina ayat yang  menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk dengan tulisan yang kemas dan cantik.
Contoh-contoh
Ayah sedang membaca surat khabar.


Objektif 4
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan soalan dan bahan grafik dengan betul dan tulisan yang kemas
Tajuk bahan


Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Berdasarkan gambar yang diberi, murid dikehendaki membina ayat yang  menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk dengan tulisan yang kemas dan cantik.
Contoh-contoh
Halim dan Abu sedang bermain bola di padang kampung.

Kemahiran mendengar dan bertutur

Objektif 1
Mendengar,memahami,menyebut frasa,ayat  tunggal dan ayat majmuk dengan betul dan tepat.

Tajuk bahan

Sang kura-kura dan belalang
Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Bahan video ini merupakan cerita tentang sang kura-kura dan belalang. Cerita ini mengandungi pelbagai dialog antaranya yang dikesan adalah penggunaan ayat tunggal. Contohnya, guru boleh mnyebut contoh ayat majmuk dan ayat tunggal berdasarkan cerita.

Contoh-contoh
Ayat tunggal:Sang Kura-kura dan belalang bersahabat baik.


Objektif 1
Mendengar, memahami, menyebut frasa, ayat  tunggal dan ayat majmuk dengan betul dan tepat.

Tajuk bahan

Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Bahan video ini merupakan sebuah cerita tentang “Kurangkan Pengambilan gula”Cerita ini mengandungi pelbagai dialog antaranya yang dikesan adalah penggunaan ayat tunggal. Contohnya, guru boleh menyebut contoh ayat majmuk dan ayat tunggal berdasarkan video tersebut.

Contoh-contoh



Objektif  2
Mendengar,memahami dan memberikan respons secara respons secara lisan atau gerak laku terhadap arahan  berdasarkan ayat perintah jenis silaan dan ayat perintah, jenis larangan dengan betul

Tajuk bahan

Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Bahan video ini merupakan sebuah cerita tentang “Jangan Biar Orang Lain Mempengartuhi kita”.Cerita ini mengandungi pelbagai dialog antaranya yang dikesan adalah ayat perintah jenis silaan dan ayat perintah, jenis larangan. Contohnya guru menyebut ayat perintah yang terdapat dalam video tersebut.
Contoh-contoh



Objektif  2
Mendengar,memahami dan memberikan respons secara respons secara lisan atau gerak laku terhadap arahan  berdasarkan ayat perintah jenis silaan dan ayat perintah, jenis larangan dengan betul

Tajuk bahan

Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Video ini sesuai kerana terdapat ayat perintah jenis silaan dan ayat perintah, jenis larangan yang digunakan.
Contoh-contoh
Tolong ambilkan ayah gula.




Objektif  3
Mendengar,memahami dan memberikan respons secara respons secara lisan atau gerak laku berdasarkan pelbagai soalan bercapah dan pesanan mengikut urutan yang betul

Tajuk bahan

Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Bahan ini sesuai kerana videonya mudah difahami oleh murid
Contoh-contoh


Objektif  3
Mendengar,memahami dan memberikan respons secara respons secara lisan atau gerak laku berdasarkan pelbagai soalan bercapah dan pesanan mengikut urutan yang betul

Tajuk bahan

Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Bahan ini sesuai kerana videonya mudah difahami oleh murid
Contoh-contoh












Objektif  4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan menggunakan ayat yang mengandungi kata panggilan bagi keluarga bukan dalam kalangan keluarga asas dan kata ganti nama diri ketiga dengan betul dalam situasi tidak formal secara bertatasusila

Tajuk bahan

Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Video ini mempunyai kata panggilan di kalangan keluarga asas.
Contoh-contoh
Ayah,ibu

Objektif  4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan menggunakan ayat yang mengandungi kata panggilan bagi keluarga bukan dalam kalangan keluarga asas dan kata ganti nama diri ketiga dengan betul dalam situasi tidak formal secara bertatasusila

Tajuk bahan

Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Dalam video ini terdapat perbualan yang mengunakan mengandungi kata panggilan bagi keluarga
Contoh-contoh










Objektif  5
Bercerita tentang sesuatu perkara dan menceritakan perkara yang didengari dengan tepat menggunakan ayat majmuk dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul

Tajuk bahan

Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Bahan video ini merupakan sebuah cerita tentang “kempen anti dadah.Cerita ini mengandungi pelbagai dialog. Contohnya murid menonton video tersebut dan menjawab soalan-soalan yang dikemukan oleh guru.
Contoh-contoh
Apakah yang larangan yang dikemukan oleh cikgu terhadap murid?

Objektif  5
Bercerita tentang sesuatu perkara dan menceritakan perkara yang didengari dengan tepat menggunakan ayat majmuk dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul

Tajuk bahan

Kesesuaian bahan dengan kemahiran
Bahan video ini merupakan sebuah cerita tentang “keselamatan di jalan raya.Cerita ini mengandungi pelbagai dialog dan pengajaran. Contohnya murid menonton video tersebut dan menjawab soalan-soalan yang dikemukan oleh guru.
Contoh-contoh
Apakah nilai-nilai murni yang terdapat dalam video?







1 comment:

  1. Laman utama perlu dimasukkan pengenalan kursus.
    Minggu 2 masih kosongggggg, kenapa?

    ReplyDelete